W ramach kampanii „Dobre, bo naturalne” pod honorowym patronatem Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, zapytaliśmy dietetyka...

kapusta kisozna dobra bo naturalne

 

W ramach kampanii „Dobre, bo naturalne” pod honorowym patronatem Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, zapytaliśmy dietetyka klinicznego Mariole Nowicką, co powoduje, że kiszona kapusta jest tak zdrowa?

Często ma więcej witaminy C niż cytryna. Ma też sporo siarki, której zazwyczaj nam brakuje. Działa też kojąco na jelita.

Żywność fermentowana na świecie przeżywa swój renesans. Nasi dziadkowie wiedzieli co robią, gdy każdej jesieni przygotowywali kiszone warzywa, których zapasy musiały wystarczyć aż do następnej wiosny. Dziś jeszcze często w wiejskich domach kiszonki są przygotowywane, ale w miastach coraz częściej kupujemy warzywa już ukiszone.

– Warto sprawdzać skład tego, co kupujemy, bo producenci często do kiszonek dodają ocet, aby produkt przechowywał się lepiej. W prawdziwej kiszonce octu być nie powinno. Trzeba też sprawdzać, czy produkt kupowany jako ,,warzywa kiszone'' nie był przypadkiem pasteryzowany. Jeśli był pasteryzowany, to podczas tego procesu utracił wiele wartości prozdrowotnych

– mówi Mariola Nowicka, dietetyk kliniczny.

Najczęściej na naszych stołach pojawiają się ogórki kiszone i kapusta. Naturalnie kiszona kapusta jest źródłem witaminy C , witaminy B12 i E, naturalnych przeciwutleniaczy, takich jak karotenoidy i polifenole, a przede wszystkim bakterii Lactobacillus rozkładających cukry w kwas mlekowy. Dzięki temu kapusta kiszona przywraca równowagę kwasowo-zasadową i korzystnie wpływa na florę bakteryjną jelit. To najcenniejsza właściwość kiszonej kapusty. W czasie, gdy wielu z nas ma problemy z jelitami, kiszona kapusta normalizuje ich działanie poprzez dostarczanie ,,dobrych'' bakterii. Działa często lepiej niż kupowane w aptekach probiotyki.

– Trudno jest kupić dobrą kapustę kiszoną, ale także trudno dobrą kapustę zrobić. Aby miała właściwości cenne dla naszego zdrowia, powinna pochodzić z uprawy ekologicznej, a to wcale nie jest proste, gdyż kapusta jest tania i często jej uprawa na działce czy w warzywniku jest nieopłacalna. Jeśli mamy dobrą kapustę warto ją zakisić, i można to zrobić zarówno w beczce jak i w kamionce. Naturalnie kiszona kapusta powinna oddychać, a zatem powinna mieć dostęp powietrza. Dobrą kiszoną kapustę można rozpoznać także po kolorze: jest jaśniejsza, mniej żółta i mniej kwaśna niż kapusta kwaszona z dodatkiem konserwantów chemicznych

– mówi Barbara Paradowska z Małopolski, która na co dzień prowadzi dom sposobami ekologicznymi.

Kiszona kapusta jest ważnym składnikiem wieku tradycyjnych dań kuchni polskiej. Ale... najlepiej jadać ją na surowo.

– Surowa kapusta kiszona jest najzdrowsza, warto ją jeść nawet codziennie. Dostarczy witamin, cennych minerałów i pomoże w pozbyciu się toksyn z organizmu – w tym celu warto pić dwa-trzy razy dziennie po pół szklanki soku z kapusty. Sok z kapusty także łagodzi kaszel, pobudza przemianę materii i apetyt. Ważne jest także to, że kapusta kiszona jest niskokaloryczna i możemy objadać się nią do woli

– radzi pani dietetyk.

Dzięki zawartości siarki kapusta kiszona poprawia wygląd skóry, włosów i paznokci. Jedzenie kapusty poprawia humor i jednocześnie pozwala zwalczyć stres, poprawia wchłanianie żelaza. Duża zawartość witaminy C chroni nas przed wolnymi rodnikami i dlatego kapusta działa wzmacniająco na organizm i zwiększa naszą odporność na choroby. Wszystko wskazuje więc na to, że tegoroczny sezon na kiszoną kapustę warto rozpocząć już teraz.

Beata Kozłowska

  • Patronat honorowy:

    Arimr logo
     
  • Organizator:

    arr2
     
  • Patroni Medialni:

    arr2
    Agro News
    arr2